Home

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Het beleid van het bestuur van de SZVK is dat niemand onverzekerd is. Voor militairen die postactief worden of anderszins de dienst verlaten zorgt de SZVK ervoor dat deze militairen in ieder geval zonder medische selectie op de collectieve verzekering van Zorgzaam worden overgezet. Hierover krijgt u bericht. Indien u dit niet wilt, dient u actie te ondernemen.

Per 1 januari 2008 kan een ieder die een relatie met het ministerie van Defensie heeft of heeft gehad zich aanmelden voor de verzekeringen van Zorgzaam. Zorgzaam is opgericht door vakbonden van Defensie en werkt nauw samen met SZVK. Militairen die postactief worden of anderszins de dienst verlaten worden door SZVK automatisch overgezet op de collectieve verzekering van Zorgzaam. Kijk voor meer informatie op www.zorgzaamverzekerd.nl.

Indien uw behandeling bij een civiele zorgaanbieder wordt opgestart vóór het verlaten van de actieve dienst, valt de behandeling onder de voorwaarden van de SZVK. Indien u echter besluit de behandeling op te starten ná het verlaten van de actieve dienst, dan vallen deze kosten onder de basisverzekering en hebt u te maken met het eigen risico. Een DBC kan maximaal 365 dagen open blijven staan. In dat geval stuurt het ziekenhuis na één jaar een factuur aan de zorgverzekeraar waarbij u ten tijde van de opening van de DBC (1e consult) verzekerd bent geweest.

In de verzekeringsvoorwaarden SZVK is in artikel 7.5 het volgende opgenomen: De deelnemer, die op het moment dat hij de actieve dienst verlaat, buiten zijn schuld om, nog onder daadwerkelijke militair medisch specialistische behandeling is, heeft gedurende maximaal de eerste drie maanden vanaf de dag van ontslag aanspraak op voltooiing van deze behandeling, onder de voorwaarden SZVK. Het is hierbij bepalend of het eerste consult heeft plaatsgevonden of de behandeling is gestart tijdens uw actieve dienst.

Bijvoorbeeld:

Hoortoestel:
Er kan gehoorschade geconstateerd worden. Het aanmeten van een hoortoestel vergt enige tijd. De vergoeding voor een hoortoestel is bij de SZVK hoger dan via de basisverzekering bij een andere zorgverzekeraar. Daarnaast is er in de basisverzekering sprake van een eigen risico.

Bril:
Er kan tijdens de uitkeuring geconstateerd worden dat u een bril nodig hebt of dat uw gezichtsveld verminderd is. U kunt dan, indien uw brilbudget dit nog toelaat, een bril of contactlenzen laten aanmeten vóór het verlaten van de actieve dienst.

Ziekenhuiszorg:
Indien u verwezen wordt naar het CMH voor nog een behandeling, is het belangrijk dat deze behandeling opgestart wordt vóór uw ontslagdatum.  

Het is belangrijk dat u tijdig een “uitkeuring” ondergaat. U kunt hiervoor een afspraak maken met de MGD arts. Het is belangrijk dat u dit ruim van tevoren doet, zodat u indien nodig nog tijdens uw actieve dienst een bepaald zorgtraject ingaat. Hierdoor vallen deze medische kosten nog onder de voorwaarden van de SZVK.

Optische hulpmiddelen zijn middelen die u helpen bij het zien, zoals brillen en contactlenzen.

Dit dient u zo snel mogelijk te melden via telefoonnummer 072 – 5278111.

Voor eenvoudige problemen kunt u een verwijzing aanvragen en een behandeling in de 'generalistische basis GGZ' volgen. Is uw situatie complexer, dan krijgt u mogelijk een verwijzing voor gespecialiseerde GGZ. Kijk voor meer informatie in de verzekeringsvoorwaarden.

Via Vergelijk en Kies kunt u de gecontracteerde zorgaanbieders vinden. U vindt Vergelijk en Kies op www.unive.nl/vergelijkenkies. Hebt u geen internet? Dan kunt u natuurlijk altijd de helpdesk bellen op telefoonnummer 072 - 527 76 77.

Via Vergelijk en Kies vindt u de zorgverleners waar u terecht kunt indien u een verwijskaart hebt gekregen.

In principe moet u de militair (tand)arts daar over informeren. Dit is van belang voor de volledigheid van uw medisch dossier en het zicht op uw inzetbaarheid.

Indien er sprake is van een samenhangende behandeling en verstrekking zijn geen afzonderlijke verwijskaarten benodigd. In alle overige gevallen wel.

U kunt vooraf naar uw onderdeelsarts en/of uw militaire tandarts gaan en hem vragen naar een doorlopende verwijskaart voor de gehele periode van de buitenlandplaatsing.

U dient alsnog binnen 2 weken na dagtekening van deze brief een verwijskaart te halen bij uw medisch zorgteam. Deze verwijskaart moet u op (laten) sturen naar SZVK.

U dient alsnog binnen 6 weken na dagtekening van deze brief een verwijskaart te halen bij uw medisch zorgteam. De verwijskaart moet u op te (laten) sturen naar SZVK.

Indien uw militair arts van oordeel is dat u geen recht hebt kunt u in bezwaar gaan tegen het oordeel van de arts bij de centrale klachtencommissie militaire gezondheidszorg.

De verwijskaart is nodig om vast te stellen dat de civiele gezondheidszorg op advies van de militair verwijzer plaatsvindt. De onderdeelsarts en/of uw militaire tandarts weet dan waarom u zorg elders nodig hebt of hebt gehad en krijgt dan ook informatie terug van de civiele behandelaar. Het stelt hem in de gelegenheid uw medisch dossier goed bij te houden en uw inzetbaarheid te monitoren.

Als de zorg door de verzekeringsvoorwaarden is gedekt, kunt u de factuur opsturen naar de SZVK. De rekening wordt dan betaald. Indien er nog geen verwijskaart was verstrekt, dient u deze alsnog bij uw onderdeelsarts en/of militaire tandarts aan te vragen. U moet wel kunnen aangeven waarom u de zorg buiten de militaire geneeskundige dienst hebt afgenomen.

In tegenstelling tot de civiele praktijk heeft een militair geen vrije toegang tot een civiele fysiotherapeut. De militair wordt altijd door de onderdeelsarts verwezen naar de militaire dan wel civiele fysiotherapeut. Voor een civiele fysiotherapeut is dus een verwijskaart nodig.

In de regel stuurt de verwijzend arts de verwijskaart naar SZVK t.a.v. team MvD, Postbus 25031, 5600 RS  Eindhoven. U kunt als SZVK daarom vraagt de verwijskaart ook zelf opsturen. Enveloppen zijn aanwezig op de verschillende gezondheidscentra.

Het verwijsbeleid is gebaseerd op het uitgangspunt dat zoveel mogelijk gebruik gemaakt wordt van de militaire gezondheidszorg. Verwijskaarten werden in het verleden niet gekoppeld aan de rekeningen. Dat is nu wel het geval. Deze maatregel resulteert in een beter inzicht in de zorg die buiten Defensie wordt genoten. Daarnaast wordt de militaire (tand)arts ook beter geïnformeerd over de gezondheidstoestand van de militair.

Een verwijskaart kan tijdens een consult met een (tand)arts van de militaire geneeskundige dienst worden verstrekt. Sommige verwijskaarten kunnen aan de balie van het centrum worden verstrekt. Het is verstandig vooraf bij gezondheidscentrum of tandheelkundig centrum te informeren hoe de verstrekking van een verwijskaart plaatsvindt.

In principe gaat u naar een gezondheidscentrum of tandheelkundig centrum van Defensie. Maar indien u vooraf in overleg met onderdeelarts of militaire tandarts een verwijskaart hebt gekregen is bezoek aan civiele huisarts of tandarts mogelijk. U mag ook naar civiele huisarts of tandarts als u door aard, plaats en tijdstip niet bij de militaire geneeskundige dienst langs kon gaan, maar dan moet u alsnog een verwijskaart bij uw MGD-arts halen en opsturen naar SZVK.

Wij verzoeken u de volgende documenten op te sturen:

- een geboortekaartje;

- een kopie van het diploma van de kraamverzorgende/verpleegkundige en

- een bewijs van hoeveel dagen opname in het ziekenhuis is geweest. Is er geen sprake van ziekenhuisopname? Stuur dan ter bevestiging hiervan een verklaring van de verloskundige/MGD/arts mee.

U declareert uw ziektekosten door het declaratieformulier in te vullen. Deze formulieren vindt u hier

U treft op het vergoedingenoverzicht alleen algemene beschrijvingen van de gedeclareerde/verwerkte kosten aan. Het geven van meer gedetailleerde informatie betreffende de gezondheid van een verzekerde (medische informatie) is op grond van de bestaande privacywetgeving niet toegestaan. Klik hier voor het voorbeeld en bekijk de toelichting.

U bent bij ons goed verzekerd voor medische kosten. Toch komt het voor dat u bepaalde kosten (gedeeltelijk) zelf draagt. Dit zijn dan kosten met betrekking tot een eigen bijdrage. Om deze bijdragen voor u helder en inzichtelijk te maken, ontvangt u van ons een vergoedingenoverzicht dat in één oogopslag weergeeft welke kosten er gemaakt zijn en of deze kosten voor uw eigen rekening komen. Van een eigen bijdrage kan sprake zijn bijvoorbeeld bij tandheelkundige zorg. Met dit vergoedingenoverzicht beschikt u over een duidelijk overzicht van uw declaraties.

De declaraties worden doorgaans binnen drie weken verwerkt. Stuur daarom de nota’s die wij voor u aan de zorgaanbieder moeten betalen direct naar ons toe. Dit ter voorkoming van herinneringsnota’s en eventuele incassokosten. Het kan zijn dat niet alle nota’s die gelijk zijn ingediend ook gelijktijdig worden uitbetaald. Soms duurt de verwerking van bepaalde nota’s langer.

- Kosten die niet zijn opgenomen in de verzekeringsvoorwaarden;
- Nota’s die te laat zijn ingezonden (nota’s moeten normaal gesproken binnen 3 jaar na de factuurdatum worden ingediend);
- Kosten waarbij niet is voldaan aan de voorschriften of bepalingen.

 

Zorgaanbieders kunnen hun nota’s rechtstreeks naar SZVK sturen. Ontvangt u toch een nota van een zorgaanbieder, dan kunt u deze onbetaald naar ons doorsturen. Vermeld s.v.p. op de nota “betalen aan zorgaanbieder”. Wij zorgen dan voor rechtstreekse betaling aan de zorgaanbieder. U hoeft dus geen notabedragen voor te schieten. Vermeld ook de geboortedatum van degene op wie de rekening betrekking heeft.

Het adres voor indienen van nota’s is:

SZVK – Team MvD
Afdeling declaraties
Postbus 25031
5600 RS Eindhoven

Wanneer u het met een afwijzing niet eens bent, schrijft u een brief naar:

SZVK
T.a.v. team MvD
Postbus 445
5600 AK Eindhoven

Administratiekantoor Univé zal uw brief zo snel mogelijk beantwoorden. Als u dan nog steeds vindt dat de afwijzing niet terecht is, schrijft u binnen zes weken een brief (bezwaarschrift) aan het bestuur van de SZVK. Hierna is er nog de mogelijkheid om tegen de beslissing van het bestuur in beroep te gaan. Zie voor meer informatie artikel 12 Rechtsbescherming van de verzekeringsvoorwaarden.

Ja, met een verwijskaart krijgt u de bril alsnog vergoed tot een maximum van € 250 per tijdvak van twee kalenderjaren. Zie de verzekeringsvoorwaarden artikel 4.8.5.

U kunt op kosten van Defensie een dienstbril aangemeten en verstrekt krijgen.

Ja, tot een maximum van 250 euro per tijdvak van twee kalenderjaren. Zie de verzekeringsvoorwaarden artikel 4.8.5.

Per 1 januari 2013 is het beleid ten aanzien van het aanmeten van contactlenzen voor cosmetisch gebruik gewijzigd. Zowel de Zorgverzekeraar als het CMH zijn van mening dat het aanmeten van contactlenzen voor cosmetisch gebruik een activiteit is, die niet tot de primaire taken van een 2e lijn gezondheidsinstelling als het CMH behoort, maar bij voorkeur buiten het CMH moet plaatsvinden. Derhalve is verwijzing vanuit de eerste lijn door MGD-n en naar het CMH aanmeten van contactlenzen voor cosmetisch gebruik per 1 januari 2013 niet meer mogelijk.

Medische indicatie voor contactlenzen CMH is:

- als de sterkte hoger is dan 10,
- keratoconus,
- Afkakie of
- Irregulair astigmatisme.

Functionele indicatie voor contactlenzen CMH is:

- Sterkte hoger dan 4 (zowel + als - sterkte)
- Refractieverschil tussen beide ogen van meer dan 4
- Cylinderafwijking van meer dan 3
- In dienst tredende mariniers met ametropie, via keuringscentrum
- Duikers met brief van de Arboarts
- Alle F16 piloten en Apache helikoptervliegers, Andere toestellen op verzoek van de vliegerarts of KLu Arbo arts

Wij zijn wettelijk verplicht om het Burgerservicenummer van iedere verzekerde in onze administratie op te nemen. Indien wij u verzoeken dit nummer te verstrekken, dan bent u verplicht aan dat verzoek gehoor te geven. Uiteraard wordt dit gegeven door ons vertrouwelijk behandeld.

Nee, u hebt niets te maken met de Zorgverzekeringswet. U krijgt uiteraard wel te maken met deze wet zodra u niet langer een actief dienende militair bent. Als u de dienst verlaat, zetten we u automatisch over naar Zorgzaam. Dit is een collectief welke is opgericht door onze vakbonden. U bent dit uiteraard niet verplicht.

Als SZVK-verzekerde hebt u de mogelijkheid om in aanvulling op uw SZVK ziektekostenverzekering de Zorgzaam Comfortverzekering af te sluiten.

Omdat u niet bentt verzekerd conform de Zorgverzekeringswet. U bent verplicht verzekerd bij de SZVK. Uw SZVK-pasje is uw verzekeringskaart, ook in het buitenland.