Home

Zorg tijdens plaatsing in de VS en Canada

Bent u met toestemming van het Ministerie van Defensie geplaatst in de Verenigde Staten van Amerika (hierna: VS) of Canada? Dan wijzigt er per 1 januari 2017 voor u het een en ander op het gebied van zorg. Vanaf deze datum werkt de SZVK namelijk samen met de ANWB om u van de beste zorg te voorzien.

Verplicht naar de MGD
 

U bent als militair verplicht om uw zorg indien aanwezig op het Militaire Gezondheidscentrum af te nemen, op of in de buurt van de basis waar u bent geplaatst.
Het kan voorkomen dat u niet in de buurt van een Militair Gezondheidscentrum bent geplaatst. Of de zorg die u nodig hebt, is niet aanwezig. In die situatie bent u aangewezen op een civiele zorgverlener.

SZVK Alarmcentrale
 

Vanaf 1 januari 2017 werkt de SZVK samen met de ANWB Alarmcentrale om u te begeleiden in uw zorgbehoefte. De ANWB werkt met lokale partners om voor u de beste zorgverleners uit te kiezen. De ANWB kan een betalingsgarantie afgeven, zodat u zelf niets hoeft voor te schieten.

Voor welke zorg geldt dit?
 

De ANWB Alarmcentrale schakelt u in voor medisch specialistische zorg. Dit is zorg die normaal gesproken in ziekenhuizen wordt geleverd. Denk bijvoorbeeld aan botbreuken of operaties. In die gevallen neemt u verplicht contact op met de ANWB Alarmcentrale.

Voor overige zorg, zoals mondzorg, paramedische zorg of geboortezorg, gaat u direct naar de zorgverlener. U declareert dan op de reguliere manier via de contactpersoon VS of via DIDO.

Hoe werkt dit in de praktijk?
 

U maakt zelf een eerste afspraak voor de behandeling. Hieruit blijkt welke vervolgstappen nodig zijn om u te behandelen. Hierna neemt u contact op met de SZVK Alarmcentrale. De medewerker neemt samen met u (in het Nederlands!) door wat uw situatie is. Vervolgens gaat de alarmcentrale met de lokale partner op zoek naar de beste zorgverlener, waarmee afspraken voor u worden gemaakt. Daarna neemt de SZVK Alarmcentrale weer contact met u op, om te bespreken bij welke zorgverlener u terecht kunt.

Spoed
 

In geval van spoed laat u zich direct behandelen. U neemt daarna zo snel mogelijk contact op met de SZVK Alarmcentrale. Zij overleggen  met u hoe de eventuele vervolgbehandeling(en) gaan plaatsvinden. De SZVK Alarmcentrale is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar op +31 40 297 57 40.

(Dit nummer staat ook op uw SZVK pas)

Hebt u zorg nodig, maar weet u niet waar u terecht kunt? Neem dan contact op met de SZVK Alarmcentrale. Zij helpen u graag verder!

Overige zorg
 

Voor overige zorg kunt u terecht bij uw contactpersoon.

 

Zie het schematisch overzicht

Samenvattend:
  • Geldt voor alle geplaatste militairen in de VS of Canada
  • Eerst naar de MGD op de basis van plaatsing
  • Bij civiele zorg contact met de ANWB Alarmcentrale
  • Spoed? Direct naar de zorgverlener
  • Via de ANWB geen bedragen zelf voorschieten!

 

Voor algemene vragen over uw ziektekostenverzekering kunt u contact opnemen met de SZVK Helpdesk: kijk op www.szvk.nl/contact

Het bovenstaand is overzichtelijk weergegeven in dit schema: