SZVK maakt alleen gebruik van functionele cookies

Door functionele cookies kunt u de website makkelijker gebruiken en vindt u sneller wat u zoekt. U kunt alle informatie over het gebruik van functionele cookies vinden via ons cookiebeleid.
In ons privacystatement vindt u meer informatie over hoe SZVK met uw persoonsgegevens omgaat.

Zorg tijdens plaatsing VS of Canada

Bent u met toestemming van het Ministerie van Defensie geplaatst in de Verenigde Staten van Amerika (hierna: VS) of Canada? De SZVK werkt samen met de SOS international alarmcentrale om u van de beste zorg te voorzien.

Verplicht naar de MGD

U bent als militair verplicht om uw zorg indien aanwezig op het Militaire Gezondheidscentrum af te nemen, op of in de buurt van de basis waar u bent geplaatst. Het kan voorkomen dat u niet in de buurt van een Militair Gezondheidscentrum bent geplaatst. Of de zorg die u nodig hebt, is niet aanwezig. In die situatie bent u aangewezen op een civiele zorgaanbieder.

SZVK Alarmcentrale

De SZVK werkt samen met de SOS international Alarmcentrale om u te begeleiden in uw zorgbehoefte. De SOS international werkt met lokale partners om voor u de beste zorgaanbieders uit te kiezen. De SOS international kan, in sommige gevallen, een betalingsgarantie afgeven, zodat u zelf niets hoeft voor te schieten. Nota’s tot € 250 buiten EU/EER/Verdragslanden dient u zelf voor te schieten en met de SZVK app of via de Mijn SZVK omgeving voor vergoeding aan de SZVK aan te bieden. Bij spoedeisende zorg dient, indien nodig voor garantstelling, contact te worden gelegd met de contactpersoon van Defensie.

Voor welke zorg geldt dit?

De SOS international Alarmcentrale schakelt u in voor medisch specialistische zorg. Dit is zorg die normaal gesproken in ziekenhuizen wordt geleverd. Denk bijvoorbeeld aan planbare ziekenhuiszorg zoals een operatie. In die gevallen neemt u verplicht contact op met de SOS international Alarmcentrale.

Voor overige zorg, zoals spoedzorg gaat u direct naar de zorgaanbieder. U declareert dan met de SZVK app of via de Mijn SZVK omgeving of via de contactpersoon in de VS of Canada.

Voor overige zorg, zoals mondzorg, paramedische zorg of geboortezorg, gaat u direct naar de zorgaanbieder. U declareert dan via Mijn SZVK of de app. Indien dit niet mogelijk is kunt u declareren via de contactpersoon VS.

Hoe werkt dit in de praktijk?

U maakt zelf een eerste afspraak voor de behandeling. Hieruit blijkt welke vervolgstappen nodig zijn om u te behandelen. Hierna neemt u contact op met de SZVK Alarmcentrale. De medewerker neemt samen met u (in het Nederlands!) door wat uw situatie is. Vervolgens gaat de alarmcentrale met de lokale partner op zoek naar de beste zorgaanbieder, waarmee afspraken voor u worden gemaakt. Daarna neemt de SZVK Alarmcentrale weer contact met u op, om te bespreken bij welke zorgaanbieder u terecht kunt.

Spoed

In geval van spoed laat u zich direct behandelen. U neemt daarna zo snel mogelijk contact op met de SZVK Alarmcentrale. Zij overleggen met u hoe de eventuele vervolgbehandeling(en) gaan plaatsvinden. De SZVK Alarmcentrale is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar op (+31) 88-0 270 750.

Hebt u zorg nodig, maar weet u niet waar u terecht kunt? Neem dan contact op met de SZVK Alarmcentrale. Zij helpen u graag verder!

Overige zorg

Voor overige zorg kunt u terecht bij uw contactpersoon buitenland.

Samenvattend:

Eerst naar de MGD op de basis van plaatsing.

Bij civiele zorg contact met de SOS international Alarmcentrale.

Spoed? Direct naar de zorgaanbieder.

Voor algemene vragen over uw ziektekostenverzekering kunt u contact opnemen met de SZVK klantenservice.

Naar boven