Declareren

De meeste zorgverleners declareren de ziektekostenkosten rechtstreeks bij ons. Ontvangt u toch een nota van uw zorgverlener dan kunt u deze op drie manieren bij ons declareren. Tijdens het declareren kunt u aangeven of wij de nota aan u of rechtstreeks aan uw zorgverlener moeten overmaken.

De administratie wordt u zoveel mogelijk uit handen genomen. Zorgaanbieders kunnen hun nota’s rechtstreeks indienen. Ontvangt u toch een nota van een zorgaanbieder, dan kunt u deze onbetaald doorsturen naar onderstaand adres. Vermeld op de nota ‘betalen aan zorgaanbieder’. Er vindt dan rechtstreekse betaling plaats. U hoeft dus geen notabedragen voor te schieten. Een prettig idee en wel zo makkelijk.

Bent u reservist en hebt u ziektekosten gemaakt tijdens werkelijke dienst kijk dan hier.

Declareer uw nota

Via de app

Declareren is nog nooit zo makkelijk geweest als met de Mijn SZVK app. Maak of selecteer een foto van uw nota, stuur deze naar ons op en wij doen de rest. Het is ook mogelijk om een PDF via de app in te dienen.

Online via Mijn SZVK

Mijn SZVK, uw persoonlijke omgeving op deze website, biedt ook de mogelijkheid om een declaratie in te dienen. In drie simpele stappen is uw declaratie ingevuld.

Per post

Een declaratie indienen per post kan natuurlijk ook. Download een leeg declaratieformulier , print uit en vul deze met de hand in. Stuur het formulier met de originele nota's op.

SZVK
Postbus440
3100 AK Schiedam

Voor vragen kunt u gebruik maken van het contactformulier.

Zorg dat alle informatie op uw nota staat

Het is belangrijk dat de volgende informatie op de nota staat:

  • uw naam, adres en geboortedatum
  • soort behandeling, het bedrag per behandleing en de datum van de behandeling
  • naam en adres van de zorgaanbieder
  • Verwerking van uw declaratie

    Van de binnenkomende nota's die worden vergoed, wordt meer dan 90% al binnen één week door ons uitbetaald. Na 2 weken zijn 99% van de declaraties uitbetaald. Hiervan wordt 60% zelfs na één dag verwerkt en kunt u het geld waar u recht op hebt de volgende dag op uw rekening verwachten. Het kan bij drukte voorkomen dat het wat langer duurt voordat u uw geld ontvangt. Ook kan de afhandeling van buitenlandnota's iets langer in beslag nemen. Wij adviseren u een kopie te maken voor uw eigen administratie, zodat u altijd kunt nagaan welke nota's u wanneer hebt ingediend. Bij verblijf in het buitenland gelden afwijkende regelingen.

    Let op

    Vervoer dat u zelf moet betalen en dus niet voor vergoeding in aanmerking komt is:

    • Vervoer in verband met weekend- of vakantieverlof;
    • Vervoer naar huisarts of apotheker;
    • Vervoer dat geen betrekking heeft op een verstrekking vanuit het basispakket;
    • Vervoer in verband met ziekenbezoek.

    Incasso eigen bijdrage

    Voor sommige behandelingen (bijvoorbeeld tandheelkundige hulp) moet u een eigen bijdrage betalen. Hiervoor geldt een speciale regeling. Wij betalen de gehele nota aan de zorgaanbieder. De eigen bijdrage incasseren we vervolgens rechtstreeks bij u. Voordat een bedrag wordt afgeschreven, ontvangt u een specificatie. Indien u de nota zelf hebt betaald, maken we de vergoeding onder aftrek van de eventuele eigen bijdrage naar u over.